Boekrecensie | Vrije val – Mirjam Schippers

Mirjam ken ik nu al volgens mij al ruim 5 jaar. We leerden elkaar kennen door onze blog. Hoe we ooit bij elkaar terecht zijn gekomen echt geen idee. Ik heb dus meegemaakt dat haar eerste boek verscheen en nu is haar vierde boek verschenen. Ik was bij haar boekpresentatie. Ondertussen heb ik haar boek gelezen en vorige week heb ik jullie beloofd dat ik er een recensie van haar boek zou schrijven. Dus vandaag vertel ik jullie alles over dit boek.

vrijeval, vrije val, vrije, val, mirjam schippers, lifewithanchors, blog, lezen, boeken, recensie

Over Vrije val

Lotte (15) is hopeloos verliefd op Leonard, een knappe jongen uit 5 vwo. Als blijkt dat het wederzijds is, is ze dolgelukkig. Deze positieve wending in haar leven is meer dan welkom, want ze heeft nogal wat narigheid in haar leven te verwerken. Toch voelt Lotte zich onzeker over haar relatie met Leonard. Hij is echt superlief voor haar, maar hij laat ook merken dat het allemaal wel wat spannender mag. Wat bedoelt Leonard hiermee en hoever wil ze zelf eigenlijk gaan? Bas zit bij Lotte in havo 4 en werkt met Lotte samen aan een opdracht voor wiskunde. Hij moet toegeven dat hij meer dan gemiddelde belangstelling
heeft voor haar, maar het lijkt wel of Lotte een muur om zich opgetrokken heeft. Wat is er aan de hand met de eens zo vrolijke klasgenoot? En heeft Leonard daar misschien iets mee te maken?

Mijn mening

Alle boeken van Mirjam staan in mijn boekenkast dus ik kan wel zeggen dat ik een beetje ervaring heb met haar schrijfstijl. En door de boeken heen zie je de ontwikkeling van Mirjam zelf. Toen ik vrije val aan het lezen was merkte ik dat ik af en toe dacht: dit is geschreven door een hele ervaren auteur. Dat kwam door de personages, maar ook zeker de verhaallijn. En ik vond het erg leuk om die ontwikkeling te zien.

Het boek is in twee delen opgesplitst. In het ene deel staat Bas centraal en in het andere deel staat Lotte centraal. En uiteraard komen deze verhaallijnen bij elkaar. Het hoofdonderwerp van het boek is sexting. Een onderwerp waar binnen de christelijke wereld, laat staan de reformatorische wereld, weinig tot niet over wordt geschreven. En dat vind ik lef hebben. Het lijkt vaak alsof er met elkaar is afgesproken om daar niet over te praten. En ik weet niet of er tegenwoordig voorlichting over wordt gegeven op de scholen, maar in mijn tijd op de middelbare school (okee, nu klink ik oud) werd dat nog niet gedaan. En ik vind dit boek dan ook echt een verrijking op de christelijke boekenmarkt.

Het boek is laagdrempelig geschreven met sterke personages en een goede verhaallijn. Alles wat je in een boek wilt hebben. Misschien ben ik een tikkeltje bevooroordeeld omdat ik Mirjam ken, maar ik ben echt enthousiast over haar boek en wil je aanraden om dit boek te lezen.

Waardeoordeel: *****