Boekreview | De jury – John Grisham

boekreview, review, boek, lifewithanchors, johngrisham, dejury

Toen ik mijn eerste boek van John Grisham reviewde voor jullie zei ik dat ik nog een boek moest lezen voordat ik een goed oordeel zou kunnen vellen. Dat heb ik gedaan en ook daar ga ik mijn mening over geven. Dit keer het boek: De jury en uiteraard van John Grisham.

In een stadje in Mississippi wordt een tienjarig zwart meisje ontvoerd en verkracht door twee blanke jongens. De daders worden snel gepakt, maar dat is niet voldoende voor de vader van het meisje. Daarom schiet hij de twee jongens dood. Een jonge advocaat moet de vader verdedigen, waarbij zijn carriere op het spel komt te staan. De mening van de jury zal de doorslag geven.

Ik wist van te voren niet zo goed wat ik van dit boek moest verwachten. Ik besloot hem maar gewoon te gaan lezen en het dan maar te gaan zien. Helaas pakte dat niet zo goed uit. Ik deed maar liefst 3 weken om het boek te lezen. En 3 weken over 1 boek is voor mij heel erg lang. Omdat ik niet heel veel tijd heb om te lezen doe ik gemiddeld een week over een boek en vaak nog wel minder dus 3 weken was echt extreem lang. Maar ik bleef doorbijten en heb uiteindelijk toch uitgekregen. De laatste paar honderd bladzijden lazen ook wat sneller dan het begin.

Ik moest ontzettend in het verhaal komen. John Grisham heeft de gewoonte om veel personages te gebruiken waardoor het regelmatig nogal ingewikkeld wordt. Lezen kost me nooit zo heel veel concentratie maar als het een boek is met veel personages wordt dat vaak een ander verhaal.

Het is wel een indrukwekkend verhaal en wat ik bij mezelf ook merk is dat ik meer wil weten hoe het allemaal zit met een proces en wat er allemaal bij komt kijken. Uiteraard speelt dit zich af in Amerika en is daar het rechtssysteem heel anders dan bij ons in Nederland maar toch boeit het mij. Wat ik ook bizar vind is het verschil tussen blank en zwart, wat in die tijd (1988) echt nog een stuk erger was en dat zulke dingen zoals deze gebeurtenissen ook echt gebeur(d)en.

Over het puntje thriller ben ik nog steeds niet uit. Misschien dat ik immuun ben geworden doordat ik de thrillerserie van Steven James heb gelezen en dat echt heel heftig was. Natuurlijk zit er wat spanning in maar het is heel erg anders. Iemand in de reacties noemde het een advocatenthriller en dat is inderdaad een heel ander oogpunt dan dat je kijkt bijvoorbeeld naar een moordenaar of familielid die wordt bedreigd.

Over het boek dan nog. Het was een goed verhaal en heel goed geschreven het duurde voor mij alleen iets te lang voordat ik er in kwam en het uit had. Maar dat kan aan mij liggen en hoeft dus niet aan jou te liggen!

Heb jij De Jury gelezen?