Recensie | Bij mij ben je veilig – Sharon Cameron

Sinds ik mijn bookstagram heb moet ik mezelf nog wel eens herinneren om recensies voor mijn blog te schrijven. Voor mijn bookstagram probeer ik engelse en Nederlandse boeken een beetje af te wisselen en op mijn blog wil ik het liefste zoveel mogelijk Nederlandse boeken de recenseren. Vandaag schrijf ik een recensie over het boek Bij mij ben je veilig van Sharon Cameron.

recensie, boeken, lezen, lifewithanchors, boeken

over bij mij ben je veilig

Het is 1943, en Stefania werkt bij de joodse familie Diamant in hun winkeltje. Als de nazi’s de stad binnenvallen verandert alles. De joodse familie moet in het getto gaan wonen, en Stefania blijft achter in het huis van de familie Diamant. Er kloppen joden bij haar aan om onder te duiken, en Stefania doet er alles aan om hen verborgen te houden en van voedsel te voorzien. En dan, op een kwade dag, wordt er op de deur geklopt. De nazi’s confisqueren het huis en er komen Duitse verpleegsters in het onderste deel van het huis wonen… Een krachtig, hoopvol en ontroerend verhaal over een jonge vrouw die bovenmenselijke moed toont.

mijn mening

Wat mij heel erg trok aan dit verhaal was dat dit verhaal voor het grootste gedeelte is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Stefania Podgórska heeft namelijk echt geleefd en ook daadwerkelijk 13 joden laten onderduiken in haar huis terwijl er ook nazi’s in haar huis wonen. Ze hebben er ook voor gekozen om achterin het boek een katern toe te voegen met foto’s en nog wat extra uitleg en hoe het na de oorlog is gegaan met de joden en Stefania.

Het duurde wel een behoorlijke tijd voordat ik het boek uit had. Nu lees ik op de dagen dat ik werk een stuk minder maar ook op de dagen dat ik niet aan het werk was las ik niet zo heel veel. Ik vond het verhaal echt prachtig maar het was geen boek die ik in een keer wilde uitlezen zoals je dat weleens met boeken hebt.

De wetenschap dat dit verhaal dus waargebeurd is maakt dat ik ontzettend veel respect heb voor de auteur en super knap vind hoe zij dit verhaal heeft opgeschreven. Het boek bevat zoveel emotie maar het laat ook echt de kracht van Stefania zien. Ik kende het verhaal van Stefania voor dit verhaal niet, maar vind echt dat iedereen dit verhaal moet kennen want het is echt ontzettend bijzonder! Wat mij betreft mogen er nog veel meer van dit soort boeken worden geschreven.

Ken jij het verhaal van Stefania Podgórska?